Templet

Att ta hand om sin kropp

Första hjälpen vid stukad fotled

Oavsett om du tränar eller inte är det lätt att stuka fotleden. Det gör väldigt ont akut men kan läka bra med rätt insatser i tid. Du kan även stärka fötterna för att minska risken för att stuka foten.

När skada uppstår

Om du stukar foten innebär det att fotens led hamnar i ett uttänjt läge. Det kan bero på att den vrids i ett onormalt läge eller att du kliver snett. Det är lätt hänt om du är ute i skogen och vandrar eller springer. Men även om du håller på med en sport där du förflyttar fötterna snabbt eller hoppar.

När du har stukat fotleden är det viktigt att du lindar foten så snabbt som möjligt och du bör ha den i högläge. Om du kyler foten, till exempel med ett paket frysta ärter, minskar risken för svullnad och blödning.

Rehabilitering och förebyggande åtgärder

När skadan precis skett och det gör som mest ont bör du avlasta foten. Sedan när den börjar bli lite bättre är det viktigt att belasta den och öva på rörligheten. Följ denna länk för att hitta tillbehör som hjälper rehabiliteringen och skyddar foten så att risken att riva upp skadan minskar. Det är bra att göra tåhävningar och andra övningar. Det stärker foten och förebygger stukning av fotleden.