Templet

Att ta hand om sin kropp

Kom igång med löpning

Många människor har en tanke om att löpning inte skulle passa dem. Kanske har de en bild av hur en löpare ’ska’ se ut, och känner inte igen sig i denna. Man kan ha uppfattningen att den egna kroppen inte är byggd för den sortens träning. Visst kan detta vara sant i undantagsfall, till exempel på grund av skador eller ryggproblem. Men för de flesta av oss är löpning ett fantastiskt träningsalternativ. Löpning är ganska intensivt och, för den ovane, väldigt jobbigt. Dock finns det otroligt många bra hälsoeffekter med just löpning eftersom du styrker och tränar hela kroppen. När du springer får du upp ett bra flås och det är flåset som är viktigt för hjärtat.

shutterstock_150981035 (1)

För att du ska ha så bra förutsättningar för att springa som möjligt är valet av utrustning avgörande. Det finns speciella löparskor som ger dig bra stötdämpning och sitter bekvämt under hela löpturen. Även kläderna är viktiga. Se till att satsa på smidiga plagg som sitter bekvämt. Om du springer under de kalla månaderna är det smart att klä sig lager på lager. Du kan köpa massor av bra löparkläder på nätet och även välja bland populära varumärken. Det finns många bra sidor som har mängder av plagg för dig att välja bland. Det kan vara värt att investera en del pengar i just skor och kläder eftersom nya träningskläder både är praktiskt rent fysiskt och samtidigt ger lite extra motivation.

Tips för att komma igång

När du väl köpt bra löparkläder och skor är det några andra saker som är bra att fixa innan du kör igång. Många blir motiverade när de tränar med andra. Om det är fallet för dig kan du försöka få med dig en kompis eller din partner. Det är ofta roligt att springa ihop. Till exempel kan ni då sätta upp träningsmål tillsammans. För att löpningen verkligen ska bli av är det bra att du bestämmer vissa dagar då du måste springa. Oavsett väder ska du ge dig ut! Sist av allt är själva målet något som många anser vara det viktigaste. Det kan handla om att du ska kunna springa ett maraton, springa en runda på en viss tid eller helt enkelt att du vill komma i form.