Templet

Att ta hand om sin kropp

Motivation för träningen

Det svåraste med träningen kan vara att hitta motivationen att faktiskt träna. Man ser framför sig i huvudet och är jättetaggade på kvällen, men dagen efter då man faktiskt ska ta på sig löparskorna eller pallra ned till gymmet, finns det ingen ork eller lust.

shutterstock_273097466

Motivation är svårt. Som människor är vi som mest bekväma med rutiner: har vi som rutin att sitta i soffan är det den rutinen som kroppen och hjärnan vill att vi fortsätter med. Tyvärr måste man tänka realistiskt när det kommer till träning: bara för att du är duktig i en vecka betyder det inte att nästa vecka kommer att på bra per automatik. Hur lång tid det tar är olika och beror även på vilken typ av vana man ska skaffa sig. Ibland tar det bara en vecka, andra gånger tar det nästan ett år.

Men förutom att hålla dig till ditt träningsschema, finns det andra knep. Förknippa alltid träningen med någonting positivt. Efter träningen kan du belöna dig med att få sitta i soffan, fortsätta läsa ett kapitel i en bok eller att din partner ger dig lite ryggmassage. Positiva kopplingar skapas i hjärnan och träningen blir undermedvetet något att se framemot med tanke på belöningen som kommer efteråt. Belöna dig inte med mat, då är risken att du blir hungrig eller sötsugen varenda gång du tränar och det hjälper inte den som vill komma i form med god kost.

Det är också viktigt att känna sig bekväm i sin egen kropp. En sådan sak hänger mycket på vad du har för kläder. Kläderna ska sitta bra, få dig att känna dig bekväm och framförallt vara sköna under tärningspasset. Märket Casall är ett exempel på prisvärda kläder som passar alla storlekar. Köp hem nya träningskläder som du tycker är snygga och få ditt självförtroende att växa. För att må bra under träningspasset ska din självkänsla, ditt humör och din kropp arbeta tillsammans. Bara då får man en skönt och givande träningspass.