Templet

Att ta hand om sin kropp

Rätt utrustad till gymet

Vill man bli seriös med sin träning gäller det att komma till gymmet rätt utrustad. Det finns en hel del man kan skaffa och ha med sig som kan hjälpa en på ett sätt eller annat. Här kommer en snabb lista på vad man kan tänka sig dra med sig när man gymmar.

Väskan

Skaffa en ordentlig gymbag där allt som behövs kan få plats, och gärna lite till bara utifall att. Tänk även på att den får gärna vara bekväm att bära om man har en bit att gå till gymmet. Handtag och axelrem är ofta att föredra. Titta på några av dessa modeller och välj den som passar bäst.

Kläderna

Försök att anpassa kläderna efter träningsformen om det så behövs. Enkla kläder gör ofta jobbet, men satsa på funktionsmaterial för mer komfort. Detta är extra bra att göra om man svettas mycket. Se även till att använda skor som lämpar sig träningen.

Vattenflaskan

Det är inte alltid man behöver extra vätska under ett träningspass, men alltid bättre att ha den och inte behöva än att behöva och inte ha den. Och eftersom vätskebrist direkt påverkar prestationen är det bara dumt att inte se till att man kan fylla på när än helst man behöver.

Musik

De flesta gillar att ha något att lyssna på medan de tränar. Detta kan vara för att man finner det motiverande, underlättande eller bara vill ha något som underhåller en under ett pass. Det behöver så klart inte bara vara musik; det går lika bra att lyssna på en ljudbok, podcast eller liknande om man föredrar det.

Träningsbok

Vill man satsa på träningen rejält bör man ta med sig något där man kan anteckna allt möjligt under träningspasset. Håller man på med maskiner är det ju praktiskt att kunna skriva ned vilken vikt man tar på alla olika. Detta ger en möjlighet att se hur mycket man förbättrats och under vilken tid.

Skydd

Har man nyligen haft en skada eller bara är i processen av återhämtning kan det även vara bra att använda sig av skydd för områden som till exempel knä, handled, armbåge och liknande. Dessa kan hjälpa en att vara stabil i ens vanliga träningsrutiner. De bör dock inte användas hela tiden då de förhindrar kroppen från att verkligen anpassa sig till påfrestningarna.