Templet

Att ta hand om sin kropp

Träna optimalt

Träningen är en stor del av mångas liv. När man börjar komma igång på allvar med träningen kan man ofta känna att det går att både trappa upp antalet pass per vecka och intensiteten av varje pass. Och medan dessa är sant till att börja med kommer det inte vara sant varje gång framöver. Att sträva efter att träna optimalt ska aldrig resultera i överträning.

När man tränar huvudsakligen för att gå ned i vikt är det viktigt att inte skynda på processen allt för mycket. Det kan kännas som något positivt när man ser kilona rasa, men ju snabbare man går ned i vikt desto svårare är det för kroppen att hantera situationen på rätt sätt. Ett av de kortsiktiga resultaten av detta är att kroppen går in i svältläge, vilket betyder att viktnedgången stannar av.

Ett mer långsiktigt resultat av detta är att man tappar vikt snabbare än huden hinner anpassa sig efter den nya volymen, vilket betyder att man kan få löst hängande hud. Detta är något som kan gå till sig med tiden, men har man otur behöver man ta till mer drastiska åtgärder.

Men även när man inte strävar efter viktnedgång utan istället tränar för att bli starkare, snabbare eller mer uthållig kan överdriven träning vara skadligt för kroppen. Det kan finnas många tecken på detta och det är viktigt att man uppmärksammar dem för att kunna träna optimalt.

Nu är det viktigt att särskilja dessa tecken med de som kommer som en naturligt följd av att träna hårt. Vill man se positiva resultat kommer man behöva lägga ned både tiden och energin på träningen, och man kommer att få ömma muskler och ibland känna sig ordentligt mörbultad. Har man inte riktigt koll på vad som är normalt kan man dock missta vanlig träningsvärk för något mer allvarligt och på så sätt bromsa sin egen framgång.